RAKAN2:

Wednesday, September 28, 2011

Dua K dan Satu J


Malam ini, saya hendak memperkatakan tentang tiga perkara yang agak mudah disebut dan sukar dilaksanakan. Ia adalah KESETIAAN, KEJUJURAN DAN JANJI.
Kesetiaan
Apakah yang dimaksud dengan setia? Teguh hati, tetap hati dan berpegang teguh.
Persoalannya:
Mampukah kita setia jika melihat kecurangan berlaku di hadapan mata. Di mana letaknya kesetiaan seorang isteri jika terlihat pesanan ringkas milik suaminya yang berbunyi nada sayang daripada seorang perempuan yang lain?
Mampukah seorang tunang mengiakan janji setia sehidup semati jika melihat tunangnya bermesra-mesraan dengan perempuan yang lain.
Dan... bagaimana pula kesetiaan di antara sahabat dengan sahabat yang lain. Masih mampu setia jika sahabatnya meruntuhkan maruahnya di belakang tanpa pengetahuannya?
Kejujuran
Bolehkah kita jujur dalam memperkatakan sesuatu bila mana penyelewengan berlaku di hadapan mata?
Bolehkah kita berlaku jujur kepada orang lain demi menjaga air mukanya. Adakah kita berlaku jujur kepada diri sendiri dengan memperkatakan hal yang sebaliknya?
Jujurkah kita selama ini?
Janji
Islam ada menggariskan tentang janji dan seumpamanya. Kata pepatah melayu, lembu dipegang pada tanduknya... manusia pada janjinya. Saya percaya dalam kontek sekarang... kita mudah sangat menyatakan janji dan agak sukar untuk membuat setelah memperkatakannya.
Ingatlah rakan bloggers, jangan suka menabur janji... hari ini orang akan percaya dan esok... belum tentu lagi.
Hal di atas cuma sekadar ingatan kepada diri sendiri. Tiada kena mengena dengan orang yang masih hidup ataupun sudah tiada.
Jumpa lagi!

No comments:

Post a Comment