RAKAN2:

Wednesday, June 13, 2012

Sehari Bersama Sendayu Tinggi

Sendayu Tinggi HQ yang terletak di Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur.
SECARA peribadi, saya mengenali produk Sendayu Tinggi di sekitar tahun 2003. Ketika itu, anak sulung saya berumur 3 tahun. Saya senantiasa mengikuti iklan Sendayu Tinggi pada ruangan majalah atau surat khabar. Apabila saya melihat pengasas Sendayu Tinggi, Puan Rozita, ia sudah cukup mengujakan saya. :) Hebatnya beliau!

"Kena rajin, kalau nak jadi macam tu."

Itu kata bonda setiap kali saya bercerita tentang Puan Rozita.
Apabila saya disahkan mengandung anak ke dua, perkara pertama terlintas di dalam hati saya adalah untuk memiliki set bersalin Sendayu Tinggi, Ammy 60days. Ketika usia kandungan mencecah 4 bulan, saya sudah membeli set ini. "Tak terlalu awal ke?" Soal suami dan saya hanya menggeleng. Setiba di rumah, saya terus membuka kotak tersebut dan terus meneliti setiap botol yang terdapat di dalamnya. Ada kepingan surat berupa buku kecil yang disertakan sekali. Oleh kerana, saya suka membaca, saya berulang kali meneliti setiap petua di dalam kertas tersebut. Ketika itu, set ini tidak mempunyai bengkung seperti sekarang.
Saya cukup bertuah kerana mempunyai seorang bonda yang amat teliti di dalam soal berpantang.

"Jangan curi-curi, jika nak badan hebat!"

Itulah peringatan bonda dan saya hanya mampu tersenyum. Saya tahu saya ada set bersalin Ammy 60 days, amalan bertungku yang cukup lama dan juga berpantang 100 hari. Itulah yang saya lakukan untuk anak ke dua dan juga ke tiga.

Cuma... saya rasa sedikit terkilan kerana tidak menggunakan produk ini ketika bersalinkan anak yang pertama. Ketika itu, jamu ini belum muncul di pasaran dan saya terpaksa menggunakan ubatan tradisional seperti ubat periuk. Bayangkanlah, masa yang diambil untuk mereneh ubat ini. Itu belum masuk bab ubat yang pahit ini. :{
Dua hari yang lepas, saya menerima panggilan telefon dari Sendayu Tinggi. Saya tidak percaya! Wanita ini sudah berumur dan hampir 40 tahun! Kenapa dia diberi peluang untuk beraksi di hadapan kamera? Biar betul?
Alhamdulilah, syukur. Allah berkehendakkan ini terjadi dan saya tidak mampu melawan Dia. Saya cuma berdoa agar Allah pelihara saya di sepanjang proses tersebut.
Selaku juru mekap Sendayu Tinggi, Cik Yatie sememangnya seorang yang sangat peramah dan dia tidak lokek untuk berkongsi ilmu. Dek sibuk berbalas cakap, kami tidak sedar waktu dah berginjak ke tengahari. Mujurlah sesi photoshoot tidak mempunyai masalah yang ketara. Linda dengan 'kitabnya', photog mencari sudut terbaik dan... Cik Yatie yang tidak sabar melihat hasil sentuhannya menerusi komputer riba. Saya? Cuba lakukan yang paling bagus dan tiada peluang kedua untuk 'moment' seperti ini. Itu prinsip yang saya pegang rapat.
Terima kasih pada pihak Sendayu Tinggi terutamanya kepada mereka yang terlibat di dalam sesi photoshoot pada 12/6/2012; Cik Yatie, Linda dan En Photog. :) Saya cukup terharu di atas peluang yang diberikan. Moga silaturrahim ini berpanjangan dan mendapat restu Allah. Aamiin.

4 comments:

  1. Tahniah kak..:)..akak mmg hebat dan layak tau.nanti dah keluar magazine bg tau yani

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah, terima kasih Erin. Kongsi rahsia slim melim. ;)

    Yanni, terima kasih kerana bagi tahu emel Sendayu Tinggi kepada akak setahun yang lepas. Moga kamu berjaya ya dalam Nur nanti. Aamiin.

    ReplyDelete
  3. Semoga semakin sukses. Banyak sekali karya-karyanya.

    ReplyDelete