RAKAN2:

Friday, April 16, 2010

Bercuti Di Johor Bahru

Kami bertolak seawal jam 7.30 pagi untuk ke Johor Bahru. Berbekalkan tea tarik dan beberapa keping karipap panas, suami bertolak menyusuri jalan raya yang agak sesak dengan kenderaan bermotor.
Lebih kurang jam 10.00 pagi, kami berhenti di Restoran Jejantas Air Keroh untuk bersarapan. Kami telah memilih Restoran A&W sebagai pilihan kami pagi tadi. Cuaca amat baik di sepanjang perjalanan kami. Permandangan di kiri kanan lebuh raya menghala ke Johor Bahru seperti biasa dipenuhi dengan pokok-pokok kelapa sawit. Ada pokok kelapa sawit yang sudah mati dan ada juga yang masih di dalam proses tanaman semula.
Saya lebih tertarik dengan nama sebuah tempat di Johor iaitu Sedenak. Bagaimana Sedenak mendapat namanya? Saya harap orang Johor boleh bantu saya!
Tepat jam 1 tengahari kami tiba di bandar Johor Bahru. Berpusing-pusing juga kami mencari jalan ke hotel M-Suites, tempat penginapan kami di sepanjang percutian ini. Nasib baiklah ada bantuan penunjuk arah dari telefon bimbit suami.
Sebelum tiba di hotel tersebut, suami menunaikan sembahyang jumaat di Masjid Sultan Abu Bakar. Masjid ini terletak di puncak bukit berhadapan dengan Selat Tebrau. Sesudah itu, kami singgah makan tengahari di Mc Donald yang terletak di Jalan Kuning. Saya sempat membeli beberapa ketul roti dari kedai roti Lavender dan Auntie Anne's di situ.
Selepas mendaftar di kaunter khas di lobi M-Suites, kami di beri kunci bernombor 330. Saya sungguh terpegun kerana bilik ini cukup luas dan selesa. Jika dilihat dari jalan raya, hotel ini seakan tidak bermaya dan agak kusam tetapi tidak biliknya!Keseluruhan perabutnya diperbuat dari kayu jati. Baik dari kabinetnya sehinggalah ke bilik tidurnya. Sebagai peminat kayu
jati, saya sungguh teruja!(Gambar)

Permandangan dari bilik amat menyenangkan saya. Dikanannya terletak sebuah kolam yang berwarna kebiru-biruan. Manakala di hadapan bilik ini, Selat Tebrau terbentang luas. Lihatlah sendiri gambar-gambar yang di ambil suami sebelum hujan lebat meratah dan menutup pandangan kami(Gambar).
Sebelum makan malam, kami sempat ke Danga Bay untuk melepas rindu setelah 5 tahun tidak ke sana.
Anak2 semua sudah dibuai mimpi...dan saya doakan semoga ini merupakan kenangan terindah buat mereka.