RAKAN2:

Saturday, April 10, 2010

Benar Benar Luhur...

Semalam telah berlangsungnya pameran kedua solo Dato' A Samad Said atau lebih dikenali sebagai Pak Samad di Balai Seni Lukis Negara. Sebanyak 105 buah lukisan yang menggunakan lakaran2 pen dan warna telah dipamerkan. Tarikh 9hb April 2010 telah dipilih kerana hari tersebut juga merupakan ulang tahun beliau yang ke 75 tahun.
Saya bersama kedua anak perempuan saya telah meluangkan masa untuk melihat karya2 beliau dari dekat lagi.
KATA LUHUR adalah tema pameran pada malam itu. Ia mengadaptasikan warna merah dan hitam. Pameran ini berlangsung sehingga 10hb Mei 2010. Menurut kata Pak Samad, merah melambangkan matahari dan hitam pula kegelapan.
Sekitar jam 8.15 malam, saya dan anak2 mengambil tempat di hadapan pentas utama yang keseluruhannya berwarna merah. Saya juga ditemani sahabat saya, Rosne yang memakai baju kurung moden berwarna biru.
Majlis ini dirasmikan oleh seniman yang juga sahabat Pak Samad, Dato' Syed Jamal. Celotehnya amat menghiburkan walaupun agak panjang ucapannya. Saya dapat rasakan bagaimana sebak, pilu dan hibanya beliau ketika merasmikan pameran tersebut. Mungkin kerana teringat segala jerit perit beliau dan Pak Samad dari Singapura ke Malaysia.

Pameran KATA LUHUR mempamerkan lukisan kebanyakkannya dilakarkan dalam warna merah dan hitam. Saya tertarik pada karya Pak Samad yang menggunakan pen dan kertas dari setiap hotel yang pernah beliau lawati. Begitu luhurnya lakaran tersebut yang menggambarkan perasaan beliau ketika bermalam di situ. Hati beliau di ketika dan saat itu dapat diselami menerusi lakaran yang tidak sekata dan sekata.
Satu kepuasan bagi saya kerana dapat berada di ruang litup di mana karya-karya seni dipersembahkan. Saya pasti kembali ke situ lagi...saya BENAR BENAR LUHUR!

No comments:

Post a Comment