RAKAN2:

Friday, August 20, 2010

"Aduhai ayahanda, Ramadhan datang lagi!"


Sudah lama saya tidak bercerita di ruangan ini. Semenjak kebelakangan ini, saya asyik sibuk menulis manuskrip, membaca dan juga menulis cerpen AIR MATA RAMADHAN. Alhamdulilah, saya bersyukur ALLAH masih lagi mengurniakan 'sesuatu' untuk dikongsikan di dalam bulan yang berkat ini.
Kata guru penulisan saya, Dr Johari Hamid, beliau mahu hasilkan sebuah buku bersemperna bulan Ramadhan ini. Mudah-mudahan berkat, katanya lagi.
Apa ya bingkisan kali ini? Tentulah sesuatu tentang Ramadhan...

Sudah enam tahun ayahanda meninggalkan kami. Enam tahun jugalah kami tidak merasai berbuka puasa bersama dengannya. Kenangan berbuka puasa kembali menerjah di kotak pemikiran saya.
Lauk kegemaran ayahanda adalah sayur keladi, ayam percik, daging bakar dan ulam-ulaman. Jangan lupa sambal belacan dan air asam cicah (campuran bawang, cili padi, belacan, air asam, tomato, isi ikan kembong yang telah direbus, garam dan sedikit gula). Manakala, nasi putih atau nasi ulam sudah cukup bagi ayahanda. Pencuci mulut pula ayahanda lebih menggemari akan isi tembikai yang telah dihancurkan dan dicampur dengan sedikit gula. Tidakpun Seri Muka atau Tepung Talam.
Tapi... dalam banyak-banyak menu ayahanda, dia pasti tidak akan lupa satu menu ini. Setiap petang, dia tidak akan kata tidak untuk membelinya.
Air Laicikang dan Buah Kabung, untuk saya!

2 comments:

  1. kenangan lama mengimbau kembali...
    kata org...
    laicikang ni penyejuk badan...
    betul ke as???

    ReplyDelete
  2. Betullah kak zu... selalu kalau demam, pasti minum air ini. ^_^

    ReplyDelete