RAKAN2:

Saturday, August 7, 2010

JANJI ALLAH - Rosne & Norman

Saya baru mengenali dia. Hampir satu tahun rasanya. Ketika itu, kami sama-sama menyibukkan diri dengan reunion sekolah.

Rosne, begitu cepat masa berlalu. Sekarang, engkau sudah menjadi milik orang.
Hari ini, saya dan keluarga berkesempatan menghadiri majlis perkahwinan Rosne Hanapiah. Perkahwinan kedua buat kedua-dua pasangan ini, insyaALLAH senantiasa di bawah lembayung ALLAH.
Hampir tersesat seketika kami. Saya berkali-kali mengingatkan diri agar jangan bersedih jika tidak dapat melihat Rosne diijabkabulkan. Itulah JANJI ALLAH.
Alhamdulilah, kami tiba tepat pada masanya. Nah, Rosne sudah bersedia di dalam Masjid Kinrara dengan berpakaian indah. Sejurus mendapatkan Rosne, saya duduk tetap di sebelahnya. Berkali-kali cuba menenangkan dia. Ternyata dia agak gugup dan tidak mampu mengukirkan senyuman.
Agak lewat juga, pernikahan ini berlangsung kerana imam mahu menunggu sepasang mempelai lagi. Namun, begitu, segala kesabaran akhirnya berlangsung juga.
Sebelum acara ijab kabul bermula, imam menerangkan tentang peranan isteri dan suami. Juga tentang talak dan cerai.
Sejurus selesai, acara pun bermula. Ternyata Norman sedaya upaya melawan gugupnya. Setelah dua kali tersasar, akhirnya lafaz ke tiga, dengan rasminya Rosne sudah sah menjadi milik Norman.




Indah sungguh hari itu Rosne. Siapa sangka, ALLAH lebih tahu apa yang hak dan perlu buatmu. Engkau sememangnya bertuah, Rosne. Aku tumpang bahagia.


Buat sekian kalinya, saya ucapkan tahniah buat pengantin baru ini. Hilang sudah lelah saya kerana anda sudah ada tempat berpaut. Berikan yang terbaik dan ikutlah suami anda selagi dia tidak melanggar perintah ALLAH.


Rosne, siapalah kita untuk menidakkan JANJI ALLAH. Semoga ALLAH merahmati engkau dan suamimu.




Sayalah orang yang paling bahagia mempunyai seorang sahabat yang amat mempercayai bakat saya. Dialah juga yang menyokong saya tatkala yang lainnya mengeji dan melempar sumpah seranah buat saya. Moga kita bertemu di akhirat jua, Rosne Hanapiah!

No comments:

Post a Comment