RAKAN2:

Thursday, September 29, 2011

Harta Ayah

Saya masih ingat lagi kali pertama arwah ayahanda menunjukkan kompilasi majalah guru yang dia bukukan. Bercahaya matanya dan dia begitu bersemangat ketika bercerita tentang ini. Saya masih boleh ingat bayangan kenangan itu walaupun ketika itu saya masih bersekolah rendah.

Sambil bercerita... dia membuka helaian demi helaian. Saya tidak faham kenapa arwah begitu berminat untuk berkongsi semua buku-bukunya kepada saya. Dan hari ini ayah... anakmu ini faham.
Arwah begitu sayangkan buku ini lalu dia letakkan di tempat yang paling tinggi. Ketika itu, saya memerlukan kerusi untuk mencapainya. Oleh kerana itu, saya hanya membaca novel-novel dan buku-buku yang terdapat di bahagian bawah rak. Kesemuanya saya baca dan kadang-kadang... saya mengulang baca berkali-kali.

Setelah arwah meninggal tiada siapa yang menyentuh kedudukan buku ini. Ia masih di situ dan tetap di situ. Walaupun, saya sudah boleh mencapainya tanpa menggunakan kerusi... saya tidak pula peduli untuk membacanya. Tidak tergerak langsung...

Sehinggalah banjir besar datang ke kawasan Jitra dan meragut lalu menghancurkan kesemua koleksi novel-novel serta buku-buku arwah... kecuali... kompilasi majalah guru ini.

Dan ketika catatan ini ditulis, air mata saya berlenangan...

"Jangan ayah risau, bukumu selamat di tanganku..."

*Al-Fatihah untuk Cikgu Shafie Jaafar.


No comments:

Post a Comment