RAKAN2:

Monday, April 5, 2010

Bercuti Di Balok

Balok Seaview Resort & Summer Camp adalah tempat percutian saya dan keluarga kali ini.
Setelah selesai hari keluarga PPZ di Bandar Tasik Selatan, kami bergegas ke Balok. Perjalanan kami mengambil masa lebih kurang 4 jam sebelum sampai di Balok jam 6 petang.

Setibanya kami di sini, kami dikejutkan dengan tempat yang cukup sederhana dan menenangkan. Kami menginap di bilik bernombor 17 yang terletak berhadapan dengan sebuah kolam ikan dan kolam renang. Melihat dari air kolamnya, saya kurang pasti apakah ikan mampu hidup di dalam kolam tersebut.
Sebaik sahaja meletakkan beg-beg pakaian, anak-anak sudah menjerit mahu ke kolam. Saya lebih suka duduk di beranda sambil berfb. Memang nyaman di situ kerana angin dari laut bertiup masuk ke kawasan peranginannya.

Selepas solat maghrib, kami makan malam di kafe yang terletak beberapa langkah dari bilik penginapan. Makanan malam itu berunsur BBQ. Memang banyak sungguh hidangan malam itu.

Ada sotong, udang, ayam, kambing dan juga kerang rebus. Saya makan banyak malam itu...makanannya memang sedap!
Saya mengambil kerang rebus dan mencicahnya dengan sambal kicap yang telah dicampurkan dengan bawang dan cili padi. Berselera sungguh saya malam itu!

Keesokkannya, seawal jam 7 pagi suami telah ke pantai Balok. Dia memang suka dengan suasana pagi yang nyaman. Lihatlah hasilnya! Walaupun dari kamera yang biasa-biasa sahaja mampu menceritakan pagi di Balok.
Ketika itu, anak-anak masih dibuai mimpi. Hujan lebat malam sebelumnya telah membuat mereka tidur seakan tongkang pecah di atas katil. Pada permulaannya, mereka tidak dapat melelapkan mata kerana mendengar bunyi2an dari si kodok, sang cengkerik dan unggas rimba. Akhirnya, mereka rebah kerana menyahut panggilan jiwa.

Pagi itu, kami bersarapan nasi lemak dan sambal ikan bilis berserta air kopi. Setelah selesai bersarapan, pertandingan mewarna telah diadakan tepat jam 8.30 pagi.
Ketika anak-anak sibuk mewarna, saya sekali lagi mengambil peluang ini berfb. Saya sempat melihat ibubapa lebih teruja dan bersungguh-sungguh seakan mereka yang bertanding!
Saksikanlah, si jantung hati saya mewarna (gambar)! Saya pun tidak pasti apalah yang dibuatnya. Agaknya dia pun ingin menambah perisa pada pertandingan ini. Yang pastinya, dia hanya mampu bertahan dalam 10 minit sahaja, sebelum merenget-renget minta di dukung.

Sejurus kemudian, pertandingan 'telematch' telah diadakan berhampiran dengan kawasan pantai. Panas terik hari itu tidak menghalang kesemua ahli-ahli keluarga dari mengambil bahagian. Mujurlah, ada sebatang pokok berdekatan dengan pagar biru buat kami, si puteri lilin(gambar).
Pelbagai acara telah diatur oleh suami dan rakan-rakannya. Ada acara lari sambil memegang bola pingpong di dalam sudu, acara belon, bowling pantai dan juga acara merebut gula-gula.
Hah, tengok tu si jantung hati saya! Dia pun sibuk hendak mengambil bahagian.
Saya hanya menjadi pemerhati bebas dari jauh sahaja. Dari pagar biru, saya dapati kesemua ahli keluarga memberi sokongan luar biasa kepada setiap acara yang dipertandingkan.
Tengahari di Balok.
Sekali lagi kami dihidangkan dengan pelbagai jenis lauk pauk. Antaranya adalah ayam masak merah, sup tulang, masak lemak nangka, kepah berlada dan segala jenis ulam ulaman. Saya dapati ada 4 jenis sambal, buah2an dan juga berjenis-jenis air minuman. Sekali lagi saya makan bertambah!
Selesai makan tengahari, acara memberi hadiah diadakan. Sekali lagi, kedua anak2 saya menang pertandingan mewarna! Walaupun, hadiahnya tidak seberapa, semangat muhibbah yang ditunjukkan oleh setiap ahli keluarga dan rakan-rakan suami amat menyentuh perasaan saya.
Saya PASTI rindukan masakan di Balok. Saya juga rindukan angin lautnya tatkala menerjah masuk ke ruang kafe. Saya juga rindukan irama kodok, cengkerik dan unggas rimba, tika mendodoikan malam saya.
Makananlah yang akan menarik saya ke Balok sekali lagi!

1. seronok kan...
    sesekali gi Pantai...
    ingat as pergi sorang...
    rupanya bawa family....

2. memang best kak zu...sekali sekala membawa diri dan keluarga jauh dari kesibukan KL