RAKAN2:

Thursday, October 27, 2011

Pesta Datang Lagi!

Langit berawan pekat petang tadi. Saya sempat mengambil gambar sekeping dua... entah apalah yang begitu menarik perhatian saya pada awan petang ini.
Gelap dan sejuk Dataran Merdeka seketika.
Tujuan saya dan anak-anak ke tempat ini adalah untuk ke Pesta Buku Kanak Kanak Kuala Lumpur. Pesta ini akan berlangsung hingga minggu hadapan. Oleh kerana kekangan masa pada hujung minggu, saya tidak mempunyai pilihan... saya terpaksa membawa mereka hari ini. Melihat dari keadaan cuaca, saya tahu... kami tidak akan kekal lama di sini.
Saya teruja melihat set novel Merah Cinta Kita di susun pada rak paling atas.
"Sedikit mendongak."
Kata saya kepada staf yang bertugas. Dia terlebih dahulu memaklumkan novel Mimpi Adif ada pada rak yang paling hampir ke bawah.
Saya tersenyum.
"Tidak mengapa, akak ke sini untuk novel baru." Pada hakikatnya, saya ke situ untuk kedua-dua karya saya. Mana boleh saya lupakan yang lama setelah ada yang baru. Kan?
"A'ah... saya ada nampak nama akak pada novel-novel itu." Tambah staf itu lagi sambil menudingkan jarinya pada susunan rapi dan kemas set merah ini.
BROMMM.
Hujan!
Mata saya sudah terbeliak. Hati saya sudah cemas sementelah meninggalkan kereta hitam di bawah parkir Dataran Merdeka.
"Parkir ini senantiasa mengalami banjir kilat ketika hujan."
Ingatan saya kembali pada suara suami beberapa hari sebelum ini. Apa lagi, macam kucing nak beranaklah saya.
"Kira kira, berapa semua!"
Sejurus saya selesai membayar harga untuk buku kanak-kanak, saya dan anak-anak berlari menuju ke kereta.
"Hujan dah berhentilah ibu. Jom kita patah balik. Kak Long tak beli apa-apa pun."
Saya terus membawa kereta dan mengingatkan anak saya yang dia boleh ke situ lagi pada hujung minggu ini. :D

No comments:

Post a Comment