RAKAN2:

Monday, November 28, 2011

Dunia Bagi Dia.

Bermula sahaja cuti sekolah, kami sudah penuhi dengan aktiviti bercuti ke tempat yang biasa dilawati. Melaka dan Port Dickson adalah tempat yang sudah biasa bagi kami. Jika saya mahu bercerita tentang ini, sudah pasti ceritanya adalah sama dan serupa.

Ya. Melaka ada A Famosa, kedai-kedai berjenama hebat dan tempat bersejarah.

(Gambar adalah sekadar hiasan)

Port Dickson terkenal dengan pantainya walaupun sebahagian besarnya sudah tercemar dengan aktiviti mengorek pasir.

Di dalam kesibukan orang ramai yang mengambil peluang bercuti awal persekolahan ini... ada sesuatu yang menarik perhatian saya.

Orang tidak siuman atau tidak sihat!

Saya begitu sedih melihat seorang lelaki yang tidak siuman menagih simpati sebuah kedai makanan. Walaupun segala apa yang dimintanya, dia akan perolehi cuma... saya tertanya-tanya...

Jika dia sudah berkahwin, di mana isterinya?

Jika dia mempunyai anak-anak, di mana mereka?

Anak sulung saya sempat bertanya, kenapa lelaki ini bercakap seorang diri? Dia seakan menunjukkan sesuatu di hadapan. Gayanya seperti sedang berdialog dengan seseorang. Dia sahaja yang nampak.

"Jika dia nampak makhluk halus, tiada siapa yang akan percaya cakap dia..."

"Dia sudah dijanjikan Allah, syurga. Kita?"

Itulah jawapan yang saya berikan sebelum kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur. Kepemergian saya ke Port Dickson kali ini, begitu meninggalkan kesan yang mendalam kerana...

Pada ruang mata saya masih terbayang wajah lelaki tua yang tidak terurus ini, sedang meneguk air teh. Apakah erti dunia kepada dia? Kosong semata-mata... dia hanya menanti waktu dijemput Yang Maha Esa.

No comments:

Post a Comment