RAKAN2:

Friday, November 18, 2011

Hadiah Ini Untuk Ibu.

Cita-cita Kak Ngah adalah untuk menjadi penulis seperti saya. Saya membenarkan andaikata dia sudah mencapai segulung ijazah. Saya harus akur jika anak ini hendak menurut jejak langkah saya.
Ada sesuatu yang anda semua patut tahu akan anak ini. Saya tidak pernah mengajar dia untuk membaca dan menulis kerana terlalu memberi fokus terhadap kakaknya. Namun, dia menunjukkan prestasi yang membanggakan di tadika hinggakan guru-guru tadika ada bertanya jika saya mengajarnya di rumah. Tidak sama sekali!
Ketika dia menjejakkan kaki ke tahun 1, saya membiarkan dia sendirian tanpa memberi panduan langsung. Saya tahu dia boleh. Sekali sekala, saya mengintai di sebalik pintu. Dan... di situ dia duduk menghadap buku sekolahnya. Tanpa disuruh!
Ketika ujian bulanan, saya akan sibuk mengulangkaji pelajaran kakaknya dan dia... dibiarkan keseorangan. Dia menutup buku dan tidur awal.
Nah, hampir setiap bulan, prestasinya amat membanggakan.
Di sini, saya tertanya-tanya... Bagaimana dia belajar? Saya tidak pernah menegur atau membeli buku latihan untuk dia. Saya rasa bersalah.
Dan... dia menghadiahkan dua trofi untuk saya banggakan hari ini.
Tahniah Kak Ngah. Semoga senantiasa cemerlang di dalam semua bidang. Amin.

2 comments: