RAKAN2:

Sunday, February 17, 2013

Genting Bukan Sekadar 'Casino'

Mencuba madu lebah.
Honey Bee Farm

Ini bukan kali pertama saya dan keluarga menghabiskan cuti di Gohtong Jaya, Genting. Jika ada masa, kami suka ke daerah ini kerana cuacanya yang dingin.

Kali ini, saya berkesempatan singgah di ladang ternakan lebah. Ladang ini baharu sahaja dibuka pada bulan disember tahun lepas. Ia diusahakan oleh seorang warga negara Jepun. Pada permulaannya, saya tidak bersungguh untuk melawat di sekitarnya. Namun, fikiran saya berubah mengenangkan 'ilmu' yang bakal saya kutip dan bawa pulang bersama.
Serangga yang aktif pada waktu malam.

Untuk pengetahuan semua, ada bayaran dikenakan dan bukanlah percuma. Kami diringi oleh seorang petugas yang akan menerangkan dengan lebih terperinci apa yang terdapat di kawasan itu. Informasi yang diterima sangat berguna. Baik saya mahupun anak-anak sangat teruja dengan apa yang dilihat, didengar dan dinikmati.

Saya berpeluang juga melihat beribu spesies rama-rama yang sangat cantik dan berwarna-warni. Maha Suci Allah yang kuasanya melebihi dari segala-galanya.
SubhanaAllah, indahnya.

Proses pembelajaran dan ilmu bukan hanyalah boleh didapati dalam buku, majalah atau laman sesawang sahaja... Jika ada masa, belajarlah untuk merasai dan melihat sendiri. Ia lebih bernilai dan kita lebih menggunakan akal untuk lebih berfikir...

No comments:

Post a Comment