RAKAN2:

Thursday, June 10, 2010

Bengkel Penulisan Alaf 21 Pada 22hb Mei 2010

Bertempat di Maktab Kerjasama Malaysia pada 22hb Mei 2010, satu bengkel penulisan yang dianjurkan oleh Alaf 21 telah berjaya dilunaskan. Dengan kehadiran lebih dari 20 orang peminat di dalam bidang penulisan, bengkel ini telah membuka mata tentang karya dan penerbitan amnya.
Bengkel tersebut telah diserikan lagi dengan dua orang penulis ternama Puan Norzailina Nordin dan Puan Anis Ayuni. Siapa tidak kenal mereka berdua? Mereka gagah di dalam bidang penulisan ini!
Saya tidak akan lupa hari Sabtu itu. Hari yang penuh dengan dugaan dan ranjau perjalanan. Hari yang diharapkan berjalan lancar, tiba-tiba ALLAH mengubah haluan mengikut caraNYA. Saya akur!
Pagi itu, suami terpaksa ke Jakarta kerana tugas manakala anak sulung saya mengikuti lawatan sambil belajar ke Melaka. Terpaksalah saya menumpang belas kasihan, dua orang anak saya di rumah sepupu mereka di Rawang.
Dari Ulu Kelang, saya mengambil Jalan Duke untuk ke Jalan Duta seterusnya ke Rawang. Kemudian, saya terpaksa berpatah balik untuk ke Maktab Kerjasama Petaling Jaya dengan melalui lebuhraya Sprint. Saya terpaksa membuat u-turn berdekatan dengan Bangunan Avon kerana terlepas pandang Bangun Wilmax di sebelah kiri jalan. Di dalam hati berkocak gelora kerana lagi 10 minit mencecah jam 9 pagi. Janji, Asnidar! Itulah perkataan bermain di fikiran saya ketika itu.
Alhamdulilah... saya sempat tiba tepat pada masanya.
Saya memilih tempat duduk di barisan belakang dengan harapan tiada orang akan menyedari kehadiran saya. Nyata saya salah!
Bengkel penulisan dimulai dengan Puan Ayuni menceritakan pengalaman beliau sebagai seorang penulis. Manakala, sebelah petang diserikan dengan Puan Norzailina pula.
Mereka berdua telah banyak membuka mata saya tentang penulisan. Sesuatu karya itu perlukan pengorbanan masa. Kerajinanlah yang akan menentukan siapa anda di masa hadapan sebenarnya. Bakat sahaja tidak mencukupi jika anda malas. Itulah, intipati yang saya perolehi dari kedua penulis tersohor ini.
Saya cukup bertuah hari itu kerana turut diumumkan antara 9 sinopsis terbaik. Bukan hadiah yang saya inginkan tetapi penyuntik semangat buat meneruskan perjalanan yang panjang ini.
Akhir kata, ucapan terima kasih buat Alaf 21, Puan Ayuni, Puan Norzailina dan khas buat Zam Ilyana Ahamad sekeluarga.
Dari lubuk jiwa yang paling dalam... dan sesuci air di kali, tidakkan mampu melahirkan kata-kata terima kasih buat anda semua!

No comments:

Post a Comment