RAKAN2:

Wednesday, June 30, 2010

Mari Membaca Beramai-ramai

Bertempat di Taman Tasik Shah Alam, Selangor, satu acara mambaca buku beramai-ramai telah selamat dilangsungkan pada 26 Jun 2010. Saya bersama anak perempuan yang kedua telah meluangkan masa untuk menghadirkan diri ke acara tersebut.
Kami bertolak dari rumah sekitar jam 8.oo pagi dengan berkenderaan ke Subang Jaya. Dari situ, kami telah mengambil komuter untuk ke Shah Alam. Setelah membayar RM3.00 untuk laluan pergi-balik, gerabak yang di khaskan untuk wanita sahaja menjadi pilihan kami pagi itu. Ada juga kelibat tubuh 'asing' di dalam gerabak itu. Tebal sungguh muka mereka, ya! Fikir saya berkali-kali sambil melayan soalan-soalan daripada anak ke dua saya. Dari komuter Shah Alam, kami mengambil teksi untuk ke taman tasik itu.
Keadaan di sekitar taman tasik memang sesak. Banyak laluan telah ditutup. Nasib baiklah, saya tidak membawa kenderaan ke situ. Jika tidak, saya terpaksa meletakkan kenderaan tersebut agak jauh dari tempat acara berlangsung.
Setibanya kami di kaunter yang berwarna ungu, kami diberi beberapa botol air mineral, nasi goreng dan juga majalah Asuh. Saya yang telah mengjangkakan perkara sebegini, telah membawa satu beg khas untuk diisikan dengan 'buah tangan' dari pesta tersebut. Senyum lebar anak saya ketika menerima majalah Asuh!
Terdapat juga sebuah lori Vico yang sedia menunggu ribuan pengunjung untuk merasai kelazatan secawan minuman bercoklat. Memang sedap sungguh! Berkali-kali saya beratur walaupun saya sedar kebanyakkan dari peminatnya jauh lebih muda dari saya.
Di sinilah, saya berkenalan dengan sahabat Baca@Lrt, Baca@Komuter dan sebagainya. Saya bersyukur kerana diterima di dalam kelompok yang sudah berpengaruh dan terkenal. Prinsip saya hanya satu. Saya bersama dan bukan mencari musuh!
Siren dibunyikan dan mulalah, kami membaca. Saya rasakan kanak-kanak lebih akur tentang masa. Selepas 20 minit, kami yang lebih dewasa mulalah seperti cacing kepanasan! Apapun, acara hari itu sungguh istimewa.
Angin dari tasik yang bertiup lembut membuaikan sesiapa yang hadir. Acara yang positif sebegini sepatutnya disokong dan dimantapkan lagi.
Tahniah diucapkan kepada pihak penganjur kerana telah berjaya mengumpulkan lebih dari 14,000 orang untuk dimasukkan ke dalam 'Malaysian Books Of Record'. Tahniah juga, pada yang hadir.
Marilah kita membudayakan membaca dan untuk itu... tahun hadapan, jangan lupa saya, ya!

No comments:

Post a Comment