RAKAN2:

Sunday, June 6, 2010

Bercuti Di Bagan Lalang, Sepang

Bagan Lalang, Sepang adalah satu daerah yang terpencil di negeri Selangor. Jika anda berhajat ke sini, anda akan melalui litar Formula 1 Sepang dan barisan ladang-ladang kelapa sawit yang menganjur hampir di sepanjang jalan ke Bagan Lalang.
Penduduk di sini kebanyakkannya dari bangsa cina dan melayu yang mengusahakan ladang kelapa sawit, ladang buah naga dan juga nenas. Jika anda ke sini, anda pasti melihat gerai-gerai menjual buah naga di kiri dan kanan jalan. Jika anda bernasib baik, anda akan menemui longgokkan buah durian di sepanjang jalan ke sini.
Saya dan keluarga memilih destinasi Bagan Lalang sebagai tempat percutian kami pada cuti penggal kali ini. Ini adalah kali pertama kami ke sini.
Tempat yang masih belum terusik oleh pencemaran dan arus kemodenan, memberi kepuasan kepada kami yang selalunya dihidangkan oleh bangunan-bangunan pencakar langit.
Kami tiba di Hotel Seri Malaysia Bagan Lalang lebih kurang jam 2 petang pada hari Sabtu, 5hb Jun 2010. Hotel yang sangat sederhana ini dilengkapi dengan kemudahan WiFi dan sungguh tenang dari sudut pandangan saya.
Sejurus meletakkan beg-beg pakaian di bilik bernombor 110, anak-anak sudah berteriak untuk ke kolam renang. Mereka teruja apabila mendengar sorakan yang datangnya dari kolam yang sangat hampir dengan bilik kami.
Seronok melihat kesemua anak-anak bermain air kolam yang kebiru-biruan itu. Sesekali, sebagai ibu risau juga dengan keselamatan anak-anak saya. Di mana-mana sahaja ada bahayanya, bukan?
Selepas itu, kami menapak untuk ke pantai yang letaknya lebih kurang 200 meter dari tempat persinggahan kami. Di sepanjang perjalanan ke pantai, saya melihat ada beberapa khemah-khemah kecil didirikan oleh orang perseorangan. Terfikir juga, sekali sekala apa salahnya mencuba cara ini pula!
Pantai yang menganjur luas itu, memang ramai dengan pengunjungnya. Keluasannya menyebabkan pergerakan kami tidak terbatas. Pelbagai acara dilakukan di pantai ketika itu. Ada yang bermain layang-layang. Ada yang membina rumah pasir. Ada juga yang mencari kepah dengan menggunakan cangkul kecil. Pendek kata apa sahaja tujuan dan acara petang itu memang cukup membahagiakan kerana cuacanya seakan berpihak kepada kami.
Ketika itu, air laut sedang surut dan kami berkesempatan berjalan jauh dari pantai. Terdapat pengunjung yang berani mati, berada kira-kira 300 meter dari pantai!
Setelah penat dan puas bermain air, kami mencari restoran makanan laut lewat petang itu. Pilihan saya sudah tentulah restoran terapung yang menganjur ke laut. Kami memilih Restoran ART dengan menu Kepah Berlada, Kerang Bakar, Otak-Otak dan sebagainya.
Lihatlah gambar di sebelah ini, bukankah menceritakan segala-galanya?
Memang nyaman petang itu. Kurniaan ALLAH pada saya dan keluarga untuk menghayati keindahan ciptaanNYA di samping menjamu selera. Angin laut yang bertiup lembut masuk ke restoran itu dengan bertemankan deruan ombak yang menghempas ke gigian pantai mengusik hati saya...
Sesekali terdengar bunyi dari bot-bot nelayan yang keluar mencari rezeki lewat petang itu.
Sebelum pulang, kami mengambil beberapa minit untuk menghayati keindahan Matahari terbenam di ufuk Barat. Cahayanya yang indah memberi seribu ketenangan buat jiwa saya.
Tiada seindah di Bagan Lalang dan alamilah sendiri kehebatannya!

No comments:

Post a Comment