RAKAN2:

Wednesday, May 2, 2012

Asnidar, Kena Terjah Di Pesta Buku?

Keadaan amat sesak dan padat dengan pengunjung pada 1hb Mei hari itu. Pengunjung seawal jam 10 pagi telah memenuhi Dewan Dr Ismail.

Kata guruji, "Hari Buruh... sebab tu ramai. Jangka padat, sekejap lagi." 

Kawasan bertentangan dengan meja penulis amat sesak kerana pengunjung didapati memasuki ruang itu dari sebelah kiri. Ada pintu masuk tidak jauh dari tempat saya bertugas. Oleh kerana itulah, saya mengambil keputusan untuk berdiri sepanjang masa. Itu adalah tip yang saya perolehi daripada guruji.
"Bagi orang nampak kita. Kalau duduk, siapa nampak?"

Tidak semena-mena, saya diterjah. Tak sempat menoleh, sekumpulan adik-adik memperkenalkan diri dan bertanya.

"Boleh kami menemuramah akak?"

Mulut saya terkunci rapat. Kasihan pula hendak dikatakan tidak. Lagipun apa salahnya. Saya tidak mempunyai sebarang masalah dalam bercakap. Saya seakan dilahirkan untuk itu.
~Senyum menampakkan barisan gigi atas.~

Setiap pertanyaan mereka, saya jawab sehingga mereka betul-betul puas dan faham. Saya ada kelebihan kerana perkara yang sama pernah dilakukan guruji ketika beliau menerangkan perihal novelog Mimpi Adif. Saya kutip ilmu dari situ. :D
Projek untuk subjek 'publishing'



Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada adik-adik dari UITM Shah Alam ini kerana sudi menyapa saya. Sekurang-kurangnya, ilmu yang saya jelaskan tempoh hari dapat dikongsikan buat orang lain pula.

Jangan lupa terjah lagi ya! ;)

Siswi UITM, Shah Alam.

No comments:

Post a Comment