RAKAN2:

Friday, May 4, 2012

Sesi Bersama SMK Serendah

Saya tidak menyediakan apa-apa teks apabila berhadapan dengan sekumpulan pelajar dari Sek Men Kebangsaan Serendah ini. Saya kira jika saya terlalu mengikut teks, ia akan mengikat saya untuk berkongsi ilmu dan pengalaman dengan adik-adik yang umurnya separuh dari usia saya ini.

Ya. Mereka amat mengingatkan saya tentang zaman persekolahan.

Pagi itu, mereka datang bersama guru pembimbing, Cikgu Ana. Cikgu ini beria mahu saya berjumpa mereka dalam kumpulan yang kecil pada 3hb Mei yang lalu. Seperti selalunya, saya amat sukar menolak permintaan orang. Saya cuba! Itu janji saya kepada cikgu yang putih melepak ini dua hari sebelumnya. 
Saya mulakan dengan penerangan tentang karya-karya saya yang telah diterbitkan dan apa perancangan saya di masa hadapan. Sekali sekala, saya izinkan mereka bertanya apa sahaja. Saya cuba kaitkan aktiviti dan hobi mereka dengan apa yang saya lakukan. Ada di antara adik-adik ini yang sudah pandai berpuisi, menulis di dalam majalah dan aktif di dalam aktiviti yang sihat.

Saya nyatakan kepada mereka, saya adalah bukti hidup... kita boleh lakukan apa sahaja jika kita mahu. Saya sendiri sudah tidak punyai masa. Saya berumur 37 tahun ketika berjaya menghasilkan karya yang pertama. Bayangkan, jika saya menyedari bakat ini seusia mereka. Sudah berpuluh karya dan tulisan terhasil!

Itu sememangnya benar! Saya harus akui dengan perjalanan milik Allah ini. Ini kerja Dia. Saya kena akur dengan pilihan yang ada.

Di sini, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pelajar dan guru dari SMK Serendah ini. Saya harap mereka pulang dengan sesuatu...

Kata salah seorang rakan saya ketika di universiti...

"Kamu memang pandai menaikkan semangat orang!"

No comments:

Post a Comment