RAKAN2:

Monday, May 14, 2012

Luahan Rasa Cinta

Cara setiap anak meluahkan kasih sayang dan perhatian mereka adalah sangat berbeza. Anak ke dua saya yang lebih dikenali sebagai Kak Ngah lebih suka menulis nota-nota kecil seperti,
Ibu, senyumlah.

'I love you...'

Kemudiannya, dia akan menyelitkan di bawah bantal atau mana-mana tempat yang 'tersembunyi'. baru-baru ini, saya terjumpa beberapa helaian nota ringkas yang dia selitkan di antara celahan novel-novel popular. Saya senyum apabila terbaca,

'Selamat Tahun Baru daripada Kak Ngah...'

Sudah lama nota ini diletakkan di situ. Hampir... 4 bulan lebih!

Tahun ini, Kak Ngah menghadiahkan kepada saya sekuntum bunga yang senantiasa akan mekar dan tersenyum lebar (rujuk gambar). Mujurlah ia tidak mempunyai sebarang bau wangi kerana hidung saya sememangnya mempunyai alahan pada debunga. ^_^

Ibu, ubat untuk gemuk!
Lain pula halnya dengan Ahmad. Dia akan selalu mencium saya dan mengucapkan...

"I love ibu..."

Bukan sekali tapi berpuluh-puluh kali dalam sehari. ~Sengeh~
Itulah juga cara dia meminta maaf jika saya memarahinya. Saya tidak beri muka walaupun dia adalah anak tunggal lelaki. :)

Saya begitu teruja apabila anak ini memberi kepingan coklat yang besar ini sekembalinya dari kilang coklat tadi (rujuk gambar).
"Eh, Ahmad tak tahukah ibu sedang kurangkan berat badan?" cerita saya sambil tersenyum melihat coklat ini di dalam bungkusan plastik.

Anak saya ini penggemar keju dan bukannya coklat. Pada dia, coklat sangat masin! ~senyum~

Anak sulung saya lebih bersifat pasif dalam luahan rasa sayang. Jauh di sudut hati dia, saya tahu dia sayangkan saya. Jika tidak, masakan dia bersungguh-sungguh untuk menolong saya dalam sebarang promosi novel. Itu cara dia. Walaupun berbeza...

'Ibu sayang semua anak-anak ibu...' <3
 
*** Selepas tiga hari dari tarikh di atas, saya menerima sebiji kek cawan berwarna hijau dan sebentuk 'love' merah daripada Kak Long. Saya ingat dia lupa, rupa-rupanya dia sudah tempah khas untuk saya. Cumanya, ia terlambat dan sedikit tersasar dari hari sambutan. Tak mengapalah, hari ibu setiap hari... kan? Saya cukup terharu dan berbangga untuk itu. ~ Catatan dibuat pada 20/5/2012 10:58 pm~

No comments:

Post a Comment