RAKAN2:

Monday, February 22, 2010

Sebuah Rumah Dan 3 Tempayan Pekasam


Sambil meratah PEKASAM, saya teringat cerita bonda tentang Sebuah Rumah dan 3 Tempayan PEKASAM...
Saya terkenangkan arwah bapa saudara saya, Ngah Sin (panggilan kami adik beradik). Dia macam saya. Fanatik pada PEKASAM! Menurut kata bonda, semasa dia membina rumah ini, pekasamlah makanannya siang dan malam. Sebelum bekerja pada awal pagi, dia mesti makan nasi dengan pekasam. Kopi panas pasti mengiring sarapannya. Setelah itu, dia akan menggulung-gulungkan rokok daunnya dan mulalah dia mengetam kayu di atas papan. Ayahanda pula akan sibuk pergi ke sungai atau bendang, mencari ikan darat untuk di buat pekasam. Bonda di rumah akan siapkan beras goreng yang ditumbuk sementara menanti ayahanda pulang dengan ikan darat.
Menurut kata bonda, 3 tempayan penuh PEKASAM habis dan siaplah rumah ini. Bonda pernah menunjukkan tempayan itu. Bila saya peluk, muat-muat pelukan saya dan ia setinggi anak lelaki saya...Mungkin saya tidak tahu mengetam papan atau membuat rumah. Tapi saya tahu bagaimana rasanya...cintakan PEKASAM...

No comments:

Post a Comment