RAKAN2:

Friday, February 26, 2010

Cerita Nenda...

Bingkisan ini diceritakan oleh nenda saya(bonda ayahanda) sewaktu saya masih kecil.
Menurut nenda, datuk nenda adalah seorang ulamak. Rumahnya berdekatan dengan jalan utama. Dia juga adalah seorang guru al-quran dikampungnya. Setiap hari, ada seorang inggeris akan berulang alik melintasi rumahnya dengan berkereta. Setiap kali, kereta inggeris ini lalu dan pergi, anak2 muridnya akan menderu lari ke jalan utama. Mereka akan menunggu di bahu jalan untuk memerhati kelibat kereta itu. Namun setiap kali mereka cuba, mereka tidak berjaya. Kereta inggeris itu memecut sungguh laju.
Pada suatu hari, datuk nenda telah membaca beberapa potong ayat al-quran. Sesudah itu, dia memasukkan jari telunjuknya ke lidahnya. Seterusnya, dia menggariskan jari itu di atas tikar mengkuangnya.
Masa yang dinanti telah tiba...dari jauh anak2 murid datuk nenda sudah dapat mendengar deruan enjin kereta inggeris. Mereka tidak sabar untuk melihat kereta itu lagi.
Apabila kereta inggeris itu hendak melintasi rumah datuk nenda, tiba-tiba ia rosak dan berhenti! Berduyun2 anak murid datuk nenda mengelilingi kereta itu. Ada yang menggosok2 tayar, ada yang melihat cermin kereta dan tidak kurang juga yang membunyikan hon. Menurut kata nenda, lama juga mereka membelek-belek kereta tersebut.
"Kat sini ada orang alim ka?" tanya orang inggeris itu kepada budak-budak di situ. Mereka mengangguk sambil menudingkan jari ke arah sebuah rumah di atas bukit. Orang inggeris itu pun berjalan ke situ. Dia meminta maaf dan datuk nenda memberi isyarat menyuruh dia pergi.
Kata nenda, dia melihat kereta itu dengan mudahnya dapat dihidupkan.
"Tok...umur tok berapa, masa tu?" tanya saya.
"7 tahun rasanya..." jawab dia sambil tersenyum. Menampakkan dua lesung pipit dikiri-kanan pipinya.

No comments:

Post a Comment