RAKAN2:

Wednesday, February 24, 2010

Naik Basikal

Sewaktu di Jeniang, saya sekeluarga tinggal di rumah sewa Pak Lah. Rumah ini terletak di tepi jalan utama. Rumah ini hanyalah deretan rumah2 papan yang sederhana kecil. Paras jalan utama setinggi bumbung rumah hamba.
Saya teringat pengalaman kali pertama menunggang basikal. Minat ini tiba, apabila melihat kawan2 sekampung berlumba2 menunggang basikal. Pada suatu petang, saya terpandang basikal tua ayahanda yang diam di ceruk rumah.
"Kak...ajar cik naik basikal?" pujuk saya pada kakak. Kakak bersetuju. Dia mengajak saya ke tepi jalan raya. Jalan itu seakan bukit jika dipandang dari rumah saya.
"Ok...bila kak cakap 1...2...3...kayuh tau!" pinta kakak dengan bersungguh. Saya mengangguk.
"Kak pegang la..." ujar saya pada kakak. Kakak bersetuju.
"1...2...3"
Saya pun mengayuh basikal menuruni jalan itu. Laju saya kayuh basikal tua itu.
"Yeahhh...dah boleh naik!" teriak saya sambil menoleh ke belakang. Ingatkan kakak ada di belakang, rupa2nya nun jauh di tepi jalan. Saya terkejut dan...Bamm! Bunyi seakan buah nangka busuk luruh ke tanah.
"Apa tu Ma...!" suara ayahanda berteriak dari dalam rumah.
Tergesa2 kakak berlari ke arah saya. Kami pura-pura berlakon, seakan tiada apa yang berlaku.
"Kak janji nak pegang..." kata saya pada kakak. Kakak hanya tersenyum.

No comments:

Post a Comment