RAKAN2:

Tuesday, February 23, 2010

Kalau Sudah Jodoh

Bonda saya suka bercerita. Hamba pula suka mendengar. Kali ini saya hendak bercerita tentang BONDA...
Bonda saya seorang anak kacukan. Datuk saya seorang Pakistani, manakala nenda saya seorang Patani dari Siam(Thailand). Bagaimanalah agaknya mereka bertemu? Kalau difikirkan seorang di Barat dan seorang lagi di Timur.
Datuk saya datang dari Pakistan ke Malaysia sehelai sepinggang dan hanya berbekalkan ilmu sebagai peguam di sana. Duduklah dia di Tanah Merah, Jitra dan menolong menjual roti setiap hari. Beliau berulang alik dari Tanah Merah ke Simpang Empat, Perlis dengan hanya berjalan kaki. Meredah danau dan menapak dari kampung ke kampung. Bertolak sebelum matahari terbit dan pulang ketika matahari sudah terbenam. Begitulah saban hari. Sehinggalah pada suatu hari, ketika beliau sedang berehat di bawah sepohon pokok di Simpang Empat, beliau di sapa oleh orang Bugis.
"Pak Bai, kami mau balik ke Bugis. Kami nak jual tanah ni!"
"Ya ka? Berapa?" sahut datuk dengan pelat Pakistan yang pekat.
"200 ringgit sahaja"
"Ok. Saya ambil, esok saya datang bagi duit!" bersungguh-sungguh kata datuk.
Keesokkannya, termetrailah perjanjian di antara orang Bugis dengan datuk saya. Tanah seluas 18 relung sudah menjadi miliknya. Dan disitulah dia bertemu jodoh dengan nenda.
...Seperti kata bonda, KALAU JODOH SUDAH DITENTUKAN ALLAH, SIAPALAH KITA UNTUK MENGHALANGNYA.

No comments:

Post a Comment