RAKAN2:

Thursday, March 11, 2010

Cornetto Dan Saya

Semua orang suka aiskrim. Dari budak-budak sampailah ke dewasa. Agak pelik jika seseorang itu berkata," Saya tak suka aiskrim!"
Hari ini, saya menunaikan janji saya untuk membeli aiskrim, Cornetto buat anak-anak saya. Yang sulung dan bongsu tidak memilih sangat, janji aiskrim. Lain pula halnya dengan yang tengah, Kak Ngah. Dia memang pemilih orangnya. Dia hanya akan ambil yang dia suka sahaja.
Teringat saya peristiwa dengan ayahanda berkenaan aiskrim. Setiap petang ayahanda akan membawa saya dan abang membeli aiskrim. Abang akan menerima apa sahaja yang di beli ayahanda. Dia tidak kisah. Janji ada! Saya? Saya akan memilih yang paling besar dan paling mahal. Ayahanda menurut sahaja. Kadang-kadang, ayahanda tidak cukup duit dan terpaksa berhutang dengan tauke kedai aiskrim.
Setibanya kami di rumah, ayahanda memberitahu bonda hal tersebut. Bonda tidak cakap banyak, cuma...
"Dah tahu tak cukup duit, kenapa beli?" tegur bonda.
Ayahanda hanya diam membisu dan saya terus menjilat aiskrim tanpa rasa bersalah.

No comments:

Post a Comment