RAKAN2:

Tuesday, March 2, 2010

Sayang Saya Pada Bonda...

Ayahanda seumpama jantung saya, manakala bonda adalah darah saya. Kedua mereka amat penting buat saya. Ketiadaan ayahanda amat dirasai oleh saya. Malah saya merindui ayahanda setiap masa dan ketika. Tiada siapa boleh meragut kenangan pahit atau manis bersama ayahanda dari saya!
Lain pula cerita bonda. Bonda saya pernah dimasukkan ke unit penjagaan rapi di hospital kerajaan. Ketika mendapat berita itu, saya sekeluarga sedang bercuti di Sabah. Sahabat bayangkanlah bagaimana perasaan saya ketika itu!
Luluh jantung saya melihat bonda dibaluti wayar2 kecil. Dikiri kanan bonda pula penuh dengan mesin2 hidup. Pelbagai bentuk, warna dan suara datang dari mesin2 tersebut. Menurut kata doktor, injap ke jantung bonda tersumbat. Pelbagai cadangan saya terima dari sedara mara.
"Sayang saya pada mak...saya tidak suka mak ditebuk, ditampal, dikorek dan uratnya disambung. Biarlah saya terima dia seadanya. Saya terima ujian Allah yang mendatang"
Saya dicemuh kerana itu! Saya tidak sayang bonda! Kata mereka.
Nasib menyebelahi saya, bonda sihat dan mampu kembali seperti biasa...
Mereka boleh berkata apa sahaja pada saya tetapi hanya Allah sahaja yang menilai hambanya, bukan?.

No comments:

Post a Comment