RAKAN2:

Saturday, March 6, 2010

Sukan Sekolah

Awal pagi ini, Kak Long sudah teruja untuk ke sekolahnya. Mana tidaknya, hari ini bakal diadakan sukantara sekolah.
"Ibu, Kak Long masuk acara lontar peluru!" ceria nada suaranya.
"Lontar peluru?" balas si ibu seakan tidak percaya.
Nostalgia persekolahan kembali berputar di mata saya. Cebisan-cebisan rekod lama kembali bersatu.
Saya masih ingat kenangan 'menawarkan diri' untuk menjadi pembantu ketika acara sukan sekolah. Saya dan rakan2 telah bersetuju apabila mendengar ceramah cikgu bahasa malaysia kami. Bagai dipukau kami ketika itu!
Kami dengan 'rela hati' sanggup berpanas di tengah padang! Kemudian, barulah ada diantara kami sedar betapa 'bijak'nya kami mengiakan sesuatu yang kurang pasti. Memberi senyuman yang paling manis dan muka berkeriut tidak bersetuju ditengah padang!
Sahabat boleh bayangkan, tugas saya? Saya membawa air sirap berpusing2 satu padang. Kenapa?
"Cikgu...nak minum air sirap? Saya tuangkan"

No comments:

Post a Comment