RAKAN2:

Thursday, March 25, 2010

Seorang Insan Di Banggul Derdap

Mata saya terpaku apabila melihat nama Dato' Shahnon Ahmad tertera pada buku KEMBARA SEORANG HAMBA. (Gambar)
Emosi menyelubungi setiap ruang hati saya ketika bingkisan ini di tulis. Imbasan kembali merewang ke novel2 lama beliau yang menjadi kesayangan ayahanda. Pada ayahanda beliau bukan sekadar novelis, cikgu tetapi juga sahabat!
Saya terkenangkan keadaan beliau di dalam SETITIS EMBUN SEMARAK API. Dengan usia yang mengjangkau hampir 90 tahun, beliau masih gagah menulis dan melakarkan sesuatu. Layaklah kiranya gambar beliau sebaris dengan novelis lain di pamerkan di muzium negara!
Saya soroti semangat beliau! Saya iakan kebenaran beliau! Saya hayati setiap perjuangan beliau! Saya hormati cara beliau!
Sayang...kita jelik akan kata-kata beliau! Kita maki hamun cara beliau! Kita sumpah seranah beliau!
Tahukah kita?
Beliau telah amat berjaya membawa watak sebagai seorang penulis yang berwibawa. Tahukah kita?
Beliau adalah suatu anugerah dari Allah. Selepas ini tiada Dato' Shahnon Ahmad yang kedua atau ketiga. Di waktu itulah kita menyanjung beliau...dimanakah kita sewaktu beliau menyoroti sisa-sisa usianya?
Hari ini, saya sedih...saya sudah terlalu lambat berlari! Saya sepatutnya sudah terbang dahulu lagi!
Gambar lama ayahanda dan beliau menjadi semangat saya. Saya masih dapat melihat senyuman kedua insan yang amat saya sanjungi, seakan berkata...
Teruskan perjuangan dan kebenaran jua yang hakiki!

No comments:

Post a Comment