RAKAN2:

Sunday, March 28, 2010

SALINA...akhirnya!

Mungkin ada benarnya kata Dr Johari Hamid, anda bertuah!
Novel SALINA, tulisan Dato' A Samad Said amat berharga sekali bagi ayahanda. Saya masih ingat lagi kulit buku itu keras dan kebiru2an. Ketika novel SALINA pergi seketika dari ayahanda, ayahanda sudah resah dan gelisah. Dia sanggup ke kedai buku S.M Osman di Jitra dan membeli novel itu yang baru. Saya lihat novel itu berwarna pink kemerah2an kulitnya. Muka ayahanda sedih dan muram. Dia masih teringatkan novel SALINAnya yang hilang entah ke mana. Nasib menyebelahi ayahanda, apabila novel itu bertemu jodoh dengannya kembali.
Masih saya ingat lagi katanya, selepas ini tiada siapa yang akan mengambil kedua-dua buku itu lagi darinya. Telahan ayahanda benar!
Buku itu masih tidak terusik walaupun dia sudah tiada di dunia ini lagi.
Sehinggalah, kedatangan banjir besar membawa keduanya pergi buat selama-lamanya.
Saya sedih! Saya teramat Sedih!
Saya mencari2 novel SALINA.
Di kedai-kedai buku...tiada!
Di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur...juga tiada!
Sehinggalah...
"Eh, tak kan di sini pun tiada novel SALINA...?" secara tiba-tiba, mulut saya terkumat-kamit dan mata liar mencari sesuatu di celah rak-rak buku di Wisma Sejarah.
Saya terkejut! Saya tergamam! Novel SALINA terdampar dihadapan saya. Dari mana datangnya ia? Di sini bukan tempat novel ini!
Novel SALINA bagaikan dibawa entah dari arah mana. Ia bagaikan sabar menanti dan menunggu kedatangan saya mengambilnya. Ia terbaring keseorangan sahaja. Berkelip-kelip mata saya bagaikan tidak percaya. Saya sudah bertemu novel SALINA!
Saya genggam novel itu rapat ke dada saya. Ketika melangkah keluar dari perpustakaan negara di Wisma Sejarah, saya seakan berkata pada ayahanda "Saya dah jumpa SALINA!"
Tuah sekali lagi menyebelahi saya...
Ya Allah...mudah2an saya senantiasa bertuah dan panjangkanlah tuah ini sehingga berakhirnya hayat saya.amin.

No comments:

Post a Comment