RAKAN2:

Monday, March 8, 2010

Gigihnya Ayahanda

Tapak tangan ayahanda besar dan kasar. Jika saya pegang tapak tangannya, saya dapat rasakan ada garisan2 halus di kiri kanan tapak tangan itu...
Lihatlah di kiri anda. Inilah penyebab tapak tangan ayahanda kasar dan bergarisan!
Ayahanda terlalu berjasa kepada tanah ini. Anda bayangkanlah, sebanyak 100 lori tanah lebih dipogahnya sendiri. Dia hanya menggunakan kudrat dan cangkul sahaja. Saya lihat sendiri berlonggok2 tanah merah dan juga batu2 kecil disetiap ruang dan ceruk tanah ini. Kata ayahanda, tanah ini asalnya tanah bendang, terpaksalah dasarnya kita letak batu. Kenapalah ayahanda tidak guna alat2 yang lebih canggih? Bisik saya.
Pada suatu malam, saya tersengguk2 diatas anak tangga, saya lihat ayahanda masih dengan kerjanya. Dia akan mengangkut tanah menggunakan kereta sorong. Kemudian, dia membawanya ke suatu sudut dan dirata2kannya menggunakan cangkul. Selepas itu, dia akan menghentak tanah tadi menggunakan kedua kakinya. Jika tanah itu berketul dan besar, ayahanda akan mengetuknya menggunakan belakang cangkul atau penukul besar untuk memecahkannya. Begitulah gigih ayahanda setiap hari, tanpa penat atau jemu.
Kepuasan jelas terpancar diwajahnya, setiap kali dia merenung ke arah jalan ini dari pintu dapur rumah.
Renungan ayahanda penuh bermakna...saya rindu renungan itu!


No comments:

Post a Comment